Lijden

Wie mij een beetje kent weet dat ik een afkeer heb van het liberale wereldbeeld.

Het liberalisme heeft zijn oorsprong in de Verlichting en de Franse Revolutie en is na een ontwikkeling van ruim 200 jaar nu het mainstream wereldbeeld van het Westen. Het liberalisme is in de praktijk dezelfde ideologie die ook wel links, modern of progressief wordt genoemd. 

Het godsbeeld van het liberalisme is atheïsme (het geloof dat God niet bestaat) of agnosticisme. (het geloof dat er niets over God geweten kan worden.) In beide gevallen heeft God geen enkele invloed op de moraal of ethiek van de liberaal. 

De ethiek of moraliteit van het liberalisme is wat de influencers uit haar midden bedenken.

De scheppingsmythe van het liberalisme is de (dwaze) evolutietheorie dat leven uit niets is ontstaan en haar priesters die ons vertellen hoe het zit met het ontstaan van het leven zijn ‘wetenschappers’ die trouw liberaal zijn. 

Het andere (minder) dominante wereldbeeld van onze tijd is het Christendom. Liberalen hebben een grondige hekel aan het christendom en als christenen het liberalisme een beetje begrijpen is die afkeer wederzijds. Vooral christenen die het sprookje van de big-bang niet geloven zijn voor liberalen verwerpelijke dwazen.

Een charismatisch en mediageniek wetenschapper die mij altijd weer weet te verbazen om zijn onbenul is astronoom Neil deGrasse Tyson. 

In een presentatie over ‘zijn’ visie op het ontstaan van het leven was er iemand in de zaal die daar kritische vragen bij stelde. Zonder daar op in te gaan begon hij zijn publiek voor te houden dat God de kosmos niet kon hebben geschapen omdat er zoveel lijden was in de schepping. Een God van wie werd aangenomen dat hij almachtig en goed was, kon er nooit zo’n puinhoop van hebben gemaakt, zo redeneerde onze wetenschapper op de criticus. 

Het was weliswaar op geen enkele manier een antwoord op de vraag, maar zo pareerde hij even snel mensen die de moed zouden hebben om in zijn betoog, over God te beginnen.

Massa’s mensen vallen voor die redenering. Het is dus altijd veilig om zoiets te roepen als mensen kritische vragen gaan stellen bij de evolutietheorie.

Er is echter een enorm probleem voor mensen als Tyson. Immers als er geen God zou zijn, zoals hij stelt; als al het lijden dat we in de wereld zien het gevolg is van een grote zinloze oerknal 13,5 miljard jaar geleden, dan is het lijden in de wereld helemaal niet slecht. Dan is dat een onderdeel van de evolutie. Dat is voor wie het ondergaat wel ellendig, maar dat is dan pech voor hen. Dan is al het lijden en verdriet, of we dat nu leuk vinden of niet, een volstrekt normaal onderdeel van de evolutie waar ze zo heilig in geloven

De liberaal gebruikt dit argument van lijden wel om God aan te vallen, maar heeft er zelf niet zo’n probleem mee. Ze zijn er een groot voorstander van om mensen die lijden hier maar snel ‘uit te verlossen’. De goddeloze liberalen hebben in de laatste twee eeuwen, sinds de opkomst van het liberalisme, massa’s mensen die hun ideologieën in de weg stonden ‘opgeruimd’. Zo hebben verschillende progressieve ideologieën in de 20e eeuw samen voor meer dan 100.000.000 doden gezorgd. Meer dan alle godsdienstoorlogen in vele eeuwen ervoor bij elkaar. Op dit moment streven liberalen er naar het verschil tussen jongens en meisjes te ontkennen. Ze hebben er daarom ook geen moeite mee om gezonde kinderen die verward door alle onzin hierover in de media, hun genitaliën voor het leven te verminken. 

Maar wellicht is het meest schrijnend voorbeeld is dat er wereldwijd jaarlijks 40.000.000 kinderen, soms wel tot de 7-9e maand in de baarmoeder worden gedood, omdat ze niet ‘gewenst’ zijn.

Voor wie gelooft dat alles wat we om ons heen zien het gevolg is van willekeurige factoren en toeval, is slavernij, moord en lijden ook niet slechter dan een veehouder die zijn dieren melkt en slacht. Dan is er geen grond voor ethiek en moraal. 

Het protest van linkse studenten die verontwaardigd stellen dat er genociden plaatsvind op een boerderij en dat er herstelbetalingen zou moeten komen voor de tiende generatie na de afschaffing van de slavernij, mist daarvoor elk liberaal moreel kader. Dit kader heeft de big-bang immers niet meegegeven. De moord en brand schreeuwende studenten die zich afzetten tegen het onderdrukkende Christendom hebben ditzelfde Christendom nodig voor hun moraal waarom dit zo onderdrukkend zou zijn. Het liberalisme heeft die moraal in zichzelf niet.

Het Christendom heeft in elk geval een antwoord op het lijden en haar Godsbeeld motiveert mensen om hier tegen in actie te komen. 

De seculiere liberaal kan niet anders dan het lijden te zien als een logisch onderdeel van een in zichzelf zinloze kosmos.

Het lijden is niet door God geschapen; het is het resultaat van mensen als wij die zich van Hem hebben afgekeerd. Het lijden zal ook niet blijven bestaan; binnen kort komt er een nieuwe wereld waar mensen welkom zijn die God lief hebben, Zijn Woord bewaren en zich hebben ingespannen om het lijden te verzachten. 

Ben jij dan van de partij of ben je daar te liberaal voor?